Wat is integratieve therapie?
Integratieve kinder- en jongerentherapie is een kortdurende vorm van psychotherapie. Niet de methode, maar het kind of de jongere staat centraal.
Integratief wil zeggen dat tijdens de therapie aandacht is voor alle aspecten van een kind of een jongere: het gedrag, de gevoelens en emoties, het denken en de fysieke en/of spirituele beleving. Al deze aspecten staan met elkaar in verbinding. Zo zijn gedachten en overtuigingen van invloed op hoe je je voelt. En hebben je gevoelens weer invloed op jouw gedrag.
Snel naar de oplossing van de klacht
De integratieve kindertherapie onderzoekt de klacht(en) vanuit 6 verklaringsmodellen:
Tijdens de therapie ga ik uit van de eigen krachten, interesses en oplossingen van het kind of de jongere. Een kind of een jongere heeft altijd een goede reden om te doen zoals hij of zij doet. Hij of zij wil hiermee de omgeving iets duidelijk maken. Door echt naar een kind of een jongere te luisteren wordt dit helder. Vervolgens kijk ik samen met het kind of de jongere wat hij of zij nodig heeft om weer vrij en blij in het leven te staan.
Diverse mogelijkheden
Door het integratieve karakter is de therapie geschikt voor verschillende klachten als:
Gedragsproblemen: woedeaanvallen, agressief gedrag, veel huilen, moeite met de sociale omgang, pesten of gepest worden, liegen, stelen, hyperactiviteit, je terugtrekken, gebrek aan concentratie etc.
Emotionele problemen: angsten (bijvoorbeeld bang voor: donker, overgeven, flauwvallen, honden, tandarts), fobieën, faalangst, verdriet, onzekerheid, stress, rouwverwerking als gevolg van scheiding, overlijden van een dierbare, ernstig ziek familielid etc.
Ontwikkelingsfaseproblemen: eet- en slaapproblemen, hechtingsproblematiek, zindelijkheidsproblematiek, taal -en spraakproblemen etc.
Psychosomatische klachten (lichamelijke klachten zonder medische oorzaak): buikpijn, hoofdpijn, slaapproblemen, vermoeidheid etc.
Aangeleerde probleemgewoonten: nagelbijten, duimzuigen, haarplukken, tics, tandenknarsen etc.
Bijzondere eigenschappen: hoogsensitiviteit, hoogbegaafdheid, nieuwetijdskinderen, heldervoelendheid, helderwetendheid etc.
Positieve resultaten
Het doel van de therapie is het kind of de jongere weer in contact te brengen met zijn of haar ware natuur. Hierdoor zal hij of zij zal zich na afloop van de therapie tevredener, vrijer en blijer voelen.
Het kind of de jongere heeft meer inzicht gekregen in zichzelf en in anderen. Hierdoor ervaart hij of zij meer zelfvertrouwen.
Concrete resultaten na afloop van de therapie zijn: